SFF-podden

SFF-podden är Svenska Försäkringsföreningens podd om aktuella teman och frågeställningar i försäkringsbranschen. Vi gör nedslag i olika områden och bjuder in kunniga gäster för analyser och kommentarer, så att du som jobbar i branschen kan få påfyllning i kunskapsbanken när och var du vill.

Våra poddar publiceras på Soundcloud. Genom att klicka på avsnittets titel kommer du till uppspelningen på soundcloud.com. Du kan också spela upp avsnittet direkt genom att klicka Play på den inbäddade spelaren.

Avsnitt

Avsnitt #8: Mikroförsäkringar och Bima, med Gustaf Agartson, VD, Bima

Publicerat 29/3 2019

Sammanfattning: Att ha en försäkring är inte en självklarhet runt om i världen och antalet oförsäkrade är som störst i utvecklingsländer där i genomsnitt mindre än 5 procent av invånarna har en sjukförsäkring.

I detta avsnitt har SFF-podden träffat Gustaf Agartson, VD på Bima, ett av världens största internationella försäkringsförmedlingsföretag av mikroförsäkringar. Sedan 2010 har Bima gjort liv- och sjukförsäkringsprodukter tillgängliga för en ny målgrupp som hittills stått utanför, med hjälp av mobiltelefonen och de har idag 30 miljoner kunder i 15 länder i Afrika, Asien och Latinamerika. Lyssna på hur Bima lyckades nå ut på en ny marknad, till en ny målgrupp och om mikroförsäkringar som samhällsbyggare.

Avsnitt #7: Reseförsäkring, med Gabriella Hallberg, jurist på Konsumenternas Försäkringsbyrå

Publicerat 30/1 2018

Sammanfattning: Vi svenskar är ett resande folk - drygt hälften av oss reser utomlands varje år och en dryg tredjedel reser utomlands två gånger om året eller mer. För att kunna slappna av och riktigt njuta av sin resa är det viktigt att veta vilket försäkringsskydd man har, och vad som gäller i olika situationer som kan uppstå i samband med resor. I det här avsnittet pratar vi därför om reseförsäkring och vad vi som konsumenter kan tänka på för att ha ett bra försäkringsskydd när vi är ute och reser. Medverkar i podden gör Gabriella Hallberg, jurist på Konsumenternas Försäkringsbyrå.

Avsnitt #6: Talang i försäkringsbranschen 2017

Publicerat 8/12 2017

Sammanfattning: Årets mottagare av utmärkelsen Talang i försäkringsbranschen, Sandra Khan, gästar SFF-podden och berättar om hur det kom sig att hon började jobba med försäkring och vad som driver henne. Med i studion finns även Madeleine Swedner, som fick ett hedersomnämnande i år.

Avsnitt #5: 60 är det nya 30!, med Pelle Snårelid och Frances Broman

Publicerat 24/11 2017

Sammanfattning: Vad kan 55-plussare tänka på inför pensionen, och hur kan arbetsgivare ta tillvara den kompetens som äldre medarbetare har? I det här avsnittet pratar vi om generationsväxling, kompetens och att planera för pensionen med Pelle Snårelid och Frances Broman. Pelle är managementkonsult som framförallt arbetar med förändrings- och verksamhetsutvecklingsarbete i stora och mellanstora företag, men är även certifierad karriärcoach. Frances är karriärcoach, mentor och rådgivare. Hon är något av en pionjär inom karriärrådgivning, som idag främst fokuserar på att coacha 60-plussare att se nya möjligheter vid sin pensionering.

Avsnitt #4: Maskiner och människor – om försäkringsbranschens digitalisering, med Johannes Anderberg, Microsoft, och Andreas Broström, Paydrive

Publicerat 17/11 2017

Sammanfattning: I det här avsnittet gästas podden av Johannes Anderberg, Microsoft och Andreas Broström, Paydrive, som guidar oss från dåtid till nutid och framtid för branschens digitalisering. Vi pratar bland annat om övergången från produkter till tjänster, viktiga aspekter i arbetet med digitalisering och att det i slutändan faktiskt är människorna som är den viktigaste delen i en organisation.

Avsnitt #3: Vad händer med stulna bilar och är vi redo för självkörande fordon?, med Patricia Garpedal, Länsförsäkringar, och Per Kassmyr

Publicerat 27/10 2017

Sammanfattning: Vad händer egentligen med alla personbilar som stjäls i Sverige, och hur redo är vi för ett samhälle med självkörande fordon? I det här avsnittet av SFF-podden pratar vi om stölder av bildelar och bilar, både sådana som ska demonteras och säljas vidare och sådana som används för att begå brott. Vi spanar också på självkörande fordon och vilka möjligheter och utmaningar som finns. Gäster i avsnittet är Patricia Garpedal, Chef motor på Länsförsäkringar Sak, och Per Kassmyr, Senior Advisor inom motorförsäkring.

Avsnitt #2: Arbetsförmåga, sjukskrivning och rehabilitering, med Henrik Ask, Löf

Publicerat 3/10 2017

Sammanfattning: Vi startar hösten 2017 med ett fullmatat avsnitt om sjukskrivningar och rehabilitering. Vi pratar bland annat om olika faktorer som påverkar en människas arbetsförmåga, vad som påverkar sjuktalen i olika länder och hur man kommer tillbaka i arbete efter en sjukskrivning. Gäst i avsnittet är Henrik Ask, vice VD och skadechef på Löf och även moderator på SFF:s Personskadeseminarium 2017.

Avsnitt #1: Hem-, villa- och fritidshusförsäkring, med Håkan Franzén, produktexpert på Trygg-Hansa

Publicerat 29/5 2017

Sammanfattning: I poddens allra första avsnitt gör vi nedslag i hem-, villa- och fritidshusförsäkring. Vi pratar bland annat vattenskador, inbrott och dolda fel-försäkringar, och framtidsspanar kring reseförsäkringar och klimatförändringar. Gäst är Håkan Franzén, produktexpert på Trygg-Hansa och moderator på SFF:s seminarium om hem-, villa- och fritidshusförsäkring.

Programledare och producent:
Johanna Nordström, kommunikatör

Frågor, synpunkter eller kommentarer? Kontakta ansvarig utgivare:

Stefan Pärsson
VD, Svenska Försäkringsföreningen