Försäkringsengelska

Grundkurs i engelska med inriktning skadeförsäkring

Engelska blir allt viktigare som arbetsspråk både till följd av nya ägarförhållanden och EU:s påverkan. Denna kurs riktar sig till dig som arbetar med skadeförsäkring och som bättre behöver kunna förstå och använda de vanligaste engelska försäkringstermerna. Då deltagarna kommer från olika områden inom samma bransch kan alla bidra med sin egen erfarenhet, vilket bäddar för ett intressant utbyte. Kursen blir mer än ett möte i klassrummet; den ger möjligheter till nya insikter och möjligheten att bygga nätverk. Kursen är uppdelad på två dagar.

Observera att det även finns en kurs med inriktning Liv och Pension den 17-18 april.

Kursinnehåll

Avsnitt I

Att med säkerhet kunna berätta om sig själv, sitt arbete och sitt företag
Under de första två dagarna arbetar vi med grundtermerna inom försäkring. Kursen innehåller praktiska övningar där du bygger upp och träna ditt ordförråd och ökar din precision och därmed ditt självförtroende. Det sker ett naturligt utbyte av information mellan kursdeltagarna. Vi läser och diskutera korta, enklare texter såsom företagsinformation, produktbeskrivningar och allmänna försäkringsvillkor. Vi börjar titta på det svenska försäkringssystemet. Alla texter vi arbetar med är autentiska.

Avsnitt II

Praktisk affärskommunikation inom försäkringsbranschen
Vi fortsätter att utöka ordförrådet inom försäkringsområdet genom att läsa och diskutera mer detaljerade arbetsrelaterade texter. Vi gör praktiska övningar, båda muntliga och skriftliga, för att öka din kompetens att använda engelska i kontakter med kunder, försäkringsbolag och myndigheter.

Efter genomförd kurs ska du känna dig bekväm med att:

• Berätta om ditt företag och ditt arbete
  • Prata med kunder och kontakter
  • Läsa, förstå och förklara försäkringsdokument

Kursledare

Marion Söderström är utbildare och översättare med rötter i Storbritannien och ett långt yrkesliv i Sverige. Hennes erfarenhet är lika bred som den är lång. Under åren har hon hjälpt många från olika branscher och företag som använder engelska i sitt arbete med allt från att komma över den första tröskeln till att öka sin säkerhet i tal och skrift, utveckla sitt branschspecifika ordförråd, rapportera på engelska och förbereda sig inför internationella möten. Marion har i många år arbetat med att hålla kurser i försäkringsengelska.

Annika Lindqvist

annika.lindqvist@forsakringsforeningen.se