Digitaliseringsseminariet

Hur kan försäkringsbranschen bli en vinnare på digitaliseringen?

En fristående fortsättning av SFF:s digitaliseringsseminarium som varje år har lockat många deltagare. Svenska Försäkringsföreningen bjuder återigen in till ett seminarium om hur försäkringsbranschen kan skapa affärsmöjligheter i den digitala utvecklingen. I år tar vi utgångspunkt i hur samhällstrender driver digitaliseringen och får lyssna till föredrag från företag som just nu driver den tekniska utvecklingen. Vi får även lyssna till ett flertal branschinnovatörer.

 

För vem?

Seminariet riktar sig brett till alla som arbetar i försäkringsbranschen och som är intresserade av att lära sig mer och inspireras av den digitala utvecklingen. Missa inte den unika möjligheten att lyssna till föredrag som kan stödja såväl din verksamhet som affär!

Program:

09.00 – 09.45
Inledning av moderator- Vad styr digitalisering?
Varför ska man digitalisera och för vem gör man det? Vad har hänt med de satsningar som gjorts? Vilka trender ser vi framöver? Vad tror vi om GAFA?
Andreas Broström, VD och grundarePaydrive AB

09.45 – 10.30
Erfarenheter och utmaningar gällande Robotics & AI
Vad har vi lärt oss kring detta? Hur såg processen ut och var står vi nu?
Susanne Wolrath, Chef Process och Effektivitet, Nordea Liv & Pension


10.30 – 10.50
Paus


10.50 – 11.50
Hur lyckas med digitala satsningar?
Digital utveckling i bank- och försäkringsbranschen - vad innebär det? Vilka är de vanliga fallgroparna och hur undviker man dem? Hur gör de bolag som lyckas?
Robin Silfverhielm, Chief Digital Officer, Skandia


11.50 – 12.50
Lunch


12.50 – 13.35
Prispressen av digital teknik
Prispress och krav från kunderna har drivit fram interna förändringar inom bolagen. Är det rimligt att försäkringsbolagen har den kostnadsmodellen som de har idag eller kommer de att tvingas anpassa sig ytterligare? Lyssna på grundaren av Opti- den digitala rådgivningsappen
Jonas Hombert, VD och grundare, Opti

13.35 – 14.10
Våga ändra affärsmodell
Hur har man lyckats skapa en affärsmodell utifrån digitaliseringskraven? Hur skapar man en affärsmodell utifrån digitaliseringskraven i stället för att bara anpassa befintlig affärsmodell?
Daniel Blomberg, Solutions specialist Data & AI, Microsoft Sweden


14.10– 14.30
Paus



14.30 – 15.10
Nya affärsmöjligheter med nya aktörer på marknaden
Vilka nya aktörer uppstår som konkurrenter pga digitaliseringen? Vilka nya möjligheter uppstår?
John Ardelius, CTO & Co-founder, Hedvig AB

15.10 – 16.00
Digitala hjälpmedel till rådgivning, regelverk och rapportering
Molnteknologi, informationshantering och digitala uppföljningar. En digital plattform för att hjälpa finansbranschen.
Mikael Eriksson, CEO, Metafore
 

 

Har du frågor? Kontakta mig.


Annika Lindqvist
Projektledare, Svenska Försäkringsföreningen

annika.lindqvist@forsakringsforeningen.se 
08-522 789 97