Försäkringsbolagens outsourcing – regler, praxis och molntjänster

Styrning och kontroll av uppdragsavtal

Fullsatt! Nytt tillfälle den 25 mars;

Sedan 2016 har Solvens II-regelverket tillämpats i försäkringsbranschen med bland annat nya krav på hur försäkringsföretag ska gå tillväga när de lägger ut delar av sin verksamhet på uppdragstagare. Kursen går igenom reglerna, Finansinspektionens praxis och berör också aktuella frågor såsom bedömningen av molntjänster och hantering av outsourcing från ett dataskyddsperspektiv. Vi går även igenom EBA:s nya riktlinjer för outsourcing som i Sverige kommer att tillämpas även för försäkringsföretag.

För vem?

Kursen vänder sig till dig som jurist, inköpare , IT-ansvarig eller liknande roller som ansvarar för upphandling av konsulter, uppdragstagare och outsourcade tjänster på försäkringsbolag. Kursen passar även dig som arbetar med företagsstyrning, riskkontroll och/eller inom regelefterlevnad/compliance inom försäkringsbranschen eller är försäkringsförmedlare. Om du ansvarar för samarbeten med förmedlare eller gruppföreträdare kommer du också att ha nytta av kursen eftersom den försäkringsadministration som dessa utför ofta faller inom ramen för outsourcing. Det krävs inga särskilda förkunskaper för att delta i kursen.

Utformning

Kursen utgår från praktiska exempel där du som deltagare lär dig hur regelverket ska tillämpas i praktiken. Du kommer att få ta del av checklistor som du kan använda vid val av uppdragsgivare samt över vad avtalet behöver innehålla.  Under kursen kommer det finnas gott om tid för frågor, reflektion och diskussion.

Innehåll

• Vad finns det för regulatoriska begränsningar i möjligheten att ingå uppdragsavtal?
  • Vad menas med uppdrag av väsentlig betydelse?
  • Vad ska man tänka på vid val av uppdragstagare?
  • När ska företaget anmäla outsourcing till Finansinspektionen?
  • ​Finansinspektionens tillsyn och praxis
  • EIOPA:s och EBA:s riktlinjer
  • Uppdragsavtal avseende aktuariefunktionen och andra centrala funktioner
  • Är försäkringsförmedling att betrakta som outsourcing?
  • Hur ska molntjänster bedömas?
  • Hantering av outsourcing från ett dataskyddsperspektiv

Kursledare/föreläsare

Anna Lööv

Anna är advokat och partner på Kompass Advokat och har arbetat med affärsjuridik sedan 1999, varav ett år i USA. Hon har under hela sitt yrkesliv intresserat sig för och arbetat med personuppgiftsrätt. Hennes erfarenhet är bred och har sin grund i kommersiell avtalsrätt och bolagsrätt. Sedan snart 10 år tillbaka har hon även fördjupat sig inom försäkringsrätten. Anna har hållit många utbildningar om bland annat försäkringsrätt och utbildar även inom dataskydd och försäkringsdistribution hos Svenska Försäkringsföreningen.

Annika Lindqvist

Projektledare, Svenska Försäkringsföreningen