Konkurrensen växer på många marknader. Kunder ställer högre krav på producenter och leverantörer. Även de metoder och verktyg som företag använder för att prata med sina kunder utvecklas och förändras i ett allt högre tempo. Ny teknik gör det möjligt för både små och stora organisationer att förstå, analysera och hantera många processer som tidigare var långsamma, komplicerade och dyra. Det som tidigare var omätbart blir nu mätbart.
Datadriven marknadsföring är motsatsen till att gissa – beslut och aktiviteter baseras på statistik och fakta. Det här ger helt nya möjligheter att exempelvis personalisera budskap samt öka relevansen i paketeringar av tjänster och produkter, oavsett om det handlar om nykundsbearbetning eller merförsäljning.
Enbart ny teknik skapar inte lönsamma företag. Vi behöver också implementera tekniken och organisera våra arbetsgrupper för att få full utväxling när vi investerar i ny teknik. Lägg till en modern, värdebaserad försäljningsprocess, som fokuserar kundens intresse för hur lönsamheten kan utvecklas snarare än priset på produkten eller tjänsten, så har du ingredienserna för att kunna koka en riktigt konkurrenskraftig (företags)soppa. Som håller över tid.
Under en hel dag diskuterar vi möjligheterna och utmaningarna som digitaliseringen innebär och hur ni praktiskt tar er vidare i er digitaliseringsprocess. Seminariet passar dig som vill inspireras till reflektion över den digitala utvecklingen inom försäkringsbranschen. Du kan till exempel arbeta med verksamhetens digitaliseringsbeslut och processansvar, verksamhets- och affärsutveckling eller ledning av digitaliserings- och implementationsprojekt.
Missa inte den unika möjligheten att lyssna på föreläsare när de delar med sig av sin erfarenhet, kunskap och framgångsberättelser. Du ges stort utrymme att delta i diskussioner under seminariets gång med både andra deltagare och våra föreläsare.
I dag kan företag kommunicera med kunder och leads via automatiserade flöden som anpassas efter den individuella mottagaren baserad på dennes digitala fotspår. Ju mer data som samlas in och lagras i systemet om en viss person eller företags beteende/profil desto utförligare anpassningar är möjliga att göra med den personaliserade kommunikationen. Den riktade marknadsföringen medför ökad relevans för mottagaren vilket i sin tur leder till både ökad konvertering och ökat engagemang.
Elin Lindahl
CRM Manager & Marketing Automation Specialist, Visma
Elin Lindahl är civilingenjör med inriktning medieteknik från Kungliga Tekniska Högskolan. Hon arbetar för Visma och ansvarar där för Marketing Automation och CRM-systemet med tillhörande integrationer mot andra system.
Med 5G kommer användare av både datorer och mobiler uppleva snabbare ett nät med mindre fördröjning. Men det är bara en början. I dag är produkter och prylar ofta uppkopplade, från bilar till kylskåp- När 5G släpps fullt ut kan utvecklingen av internet of things verkligen accelerera. Det kommer bland annat att innebära förändrade konsumtionsbehov hos både företag och privatpersoner. Men vad är 5G? Och hur kommer tekniken att påverka din vardag och den digitala transformationen för företag och organisationer?
Ali Ladjemi
Utvecklingschef inom radiobasstationer, Ericsson
Ali Ladjemi är ingenjör från KTH. Han är också en av Ericssons utvecklingschefer inom området radiobasstationer för mobiltnät. Under de senaste 20 åren har Ali varit med och utvecklat 2G såväl som 3G – och nu 5G.
En effektiv marknadsavdelning är en blandning mellan teknik och kompetens. Oavsett företagets storlek. De beslut som fattas är ofta resultatet av ett systematiskt insamlande av data. Och leads genereras via en spetsig, högkvalitativ marknadskommunikation. Men hur bygger man en väloljad marknadsmaskin, som håller säljavdelningen upptagen och nöjd? Vilka är byggstenarna? I Kristinas föreläsning får du följa arbetet med att ställa om till en datadriven marknadsvardag.
Kristina Petersen
Marknadschef, Visma Advantage
Kristina Petersen har mer än tio års erfarenhet av marknadsföring, kommunikation och av att bygga framgångsrika team. I dag är hon marknadschef för Visma Advantage, där hon också sitter i ledningsgruppen samt ansvarar för företagets omställning till ett datadrivet marknadsarbete.
Försäljning handlar om att bygga värde i alla ändar. På Larssons School of Sales ser man på det hela som en treenighet. Kunden, bolaget och säljaren som måste vara i synk med varandra för att man ska kunna skapa så mycket värde och nytta det bara går. För utan alla ben stadiga i marken faller den trebenta pallen. Värdebaserad försäljning är en inte bara en attityd det är också en metod, som rätt använd, kan tillföra ny energi och långsiktighet i ert försäljningsarbete. Följ med på en resa tillbaka till stenåldern och tillbaka igen när Henrik Larsson berättar om värdebaserad försäljning.
Henrik Larsson
VD och grundare, Larssons School of Sales
Henrik Larsson är grundare och vd för Larssons School of Sales. Han startade sin karriär som kock och restaurangchef och jobbade sina första åtta yrkesverksamma år inom restaurangbranschen. En tragisk tågolycka satte stopp för karriären och gjorde att Henrik började studera systemutveckling med fokus på elektronisk handel. Henrik blev systemutvecklare på Telia, sedan teamledare, produktchef och sedan säljare. Efter många års erfarenhet av sälj och säljledning som sälj- och marknadschef och vd-poster, på små och stora bolag som Telia, Tieto, Sirius IT, PharmaSolutions, Visma Retail, Quinyx, Sokigo och Heads, har Henrik startat Larssons School of Sales, en skola där han tillsammans med kollegor lär ut vad försäljning egentligen handlar om – att skapa värde.
Partnerskap och digitala lösningar är absoluta förutsättningar för att slå igenom kundbruset och alltid vara top of mind och relevant för kund. Färre och färre marknadsaktörer som kan lösa detta på egen hand. Slaget om kunden står i applicerandet av digitala lösningar för att skapa attraktiva erbjudanden till rätt pris, i rätt tid på rätt sätt för att skapa relevans och kundvärde. En av lösningarna är därför att ingå kreativa och oväntade samarbeten.
Stefan Linder
Senior affärsutvecklare samt spar- och pensionsspecialist, Skandia
Stefan är en passionerad legobyggare på kvällstid – och affärsutvecklande jurist på dagtid, med ett stort intresse för att utveckla lösningar för framtidens kundbehov. Stefan är ansvarig för partners och samarbeten på Skandia.
"Jag är extremt intresserad av att både ta del av science fiction i olika former och följa den parallella utveckling som brukar följa ett par årtionden senare. Utöver det är jag även väldigt historieintresserad. Båda dessa intressen är användbara för att omvärldsbevaka och trendspana eftersom de hanterar och speglar samhällsutvecklingen i både makro- och mikro-perspektiv."
Growth Hacking är ett laboratorium för marknadsföring – som väger och mäter idéer. Men det är också en metod och ett förhållningssätt. Här möts kreativitet med analys av data och programmering. Syftet är att skapa och driva tillväxt: fler (nya) kunder. Som handlar mer. Och stannar kvar. Fyll ditt labb med rätt kompetens och några liter mod. Sedan kan du ta reda på den verkliga marknadspotentialen i din produkt eller tjänst.
Peter Ingman
Entreprenör och medgrundare, Growth Tribe Sweden
Peter är serieentreprenör och specialiserad på digital kommunikation. Hans senaste satsning, Growth Tribe Sweden, hjälper människor och företag att skapa kommersiella miljöer där tillväxt står helt i fokus. Peter har en lång meritlista, bland annat som medgrundare till Spray och Mynewsdesk.
Vi avslutar seminariet med en rolig och spännande interaktiv del, där du som åhörare i allra högsta grad är delaktig.
Digitaliseringsexpert, Visma
Pär Johansson är Visma Sveriges talesperson i digitaliseringsfrågor. Han har en bakgrund inom kommunikationsbranschen och har skrivit såväl konsumentreklam som politisk kommunikation. Innan Visma drev Pär en egen affärsutvecklingsbyrå, med fokus på att utveckla små och stora företags sälj- och kommunikationsprocesser. Under den senaste tioårsperioden har han haft några av Sveriges största B2B-varumärken som återkommande kunder.