Vi har nyligen bytt kundsystem. Om du upplever problem med att logga in eller anmäla dig till någon utbildning, vänligen e-mejla oss på info@forsakringsforeningen.se så hjälper vi dig!

Försäkringsbolagens outsourcing – regler, praxis och molntjänster

Styrning och kontroll av uppdragsavtal

Det ges möjlighet att närvara via Teams om man inte kan komma på plats. Kontakta projektledaren nedan för frågor.

Sedan 2016 har Solvens II-regelverket tillämpats i försäkringsbranschen med bland annat nya krav på hur försäkringsföretag ska gå tillväga när de lägger ut delar av sin verksamhet på uppdragstagare. Kursen går igenom reglerna, Finansinspektionens praxis och berör också aktuella frågor såsom bedömningen av molntjänster och hantering av outsourcing från ett dataskyddsperspektiv. Vi går även igenom EIOPA:s och EBA:s riktlinjer, inklusive EIOPA:s nya riktlinjer för outsourcing av molntjänster.

För vem?

Kursen vänder sig till dig som jurist, inköpare , IT-ansvarig eller liknande roller som ansvarar för upphandling av konsulter, uppdragstagare och outsourcade tjänster på försäkringsbolag. Kursen passar även dig som arbetar med företagsstyrning, riskkontroll och/eller inom regelefterlevnad/compliance inom försäkringsbranschen eller är försäkringsförmedlare. Om du ansvarar för samarbeten med förmedlare eller gruppföreträdare kommer du också att ha nytta av kursen eftersom den försäkringsadministration som dessa utför ofta faller inom ramen för outsourcing. Det krävs inga särskilda förkunskaper för att delta i kursen.

Utformning

Kursen utgår från praktiska exempel där du som deltagare lär dig hur regelverket ska tillämpas i praktiken. Du kommer att få ta del av checklistor som du kan använda vid val av uppdragsgivare samt över vad avtalet behöver innehålla.  Under kursen kommer det finnas gott om tid för frågor, reflektion och diskussion.

Innehåll

• Vad finns det för regulatoriska begränsningar i möjligheten att ingå uppdragsavtal?
  • Vad menas med uppdrag av väsentlig betydelse?
  • Vad ska man tänka på vid val av uppdragstagare?
  • När ska företaget anmäla outsourcing till Finansinspektionen?
  • ​Finansinspektionens tillsyn och praxis
  • EIOPA:s och EBA:s riktlinjer
  • Uppdragsavtal avseende aktuariefunktionen och andra centrala funktioner
  • Är försäkringsförmedling att betrakta som outsourcing?
  • Hur ska molntjänster bedömas?
  • Hantering av outsourcing från ett dataskyddsperspektiv

Kursledare/föreläsare

Camilla Dath

Advokat och Senior associate, Kompass Advokat

Camilla har mångårig affärsjuridisk erfarenhet från olika advokatbyråer och har arbetat på Kompass Advokat sedan 2012. Hon stöttar löpande försäkringsföretag med juridisk rådgivning i frågor som uppkommer såväl i styrningen av företaget som i den dagliga verksamheten, och har särskilt fokus på det rörelserättsliga och distributionsrättsliga regelverket. Camilla har också haft flera uppdrag som extern bolagsjurist på försäkringsbolag, där hon även varit styrelsesekreterare.

Kawin Mårtensson

Advokat och Senior associate, Kompass Advokat

Kawin arbetar på Kompass Advokat och har arbetat med affärsjuridik sedan 2008, företrädesvis inom försäkring och den finansiella sektorn i stort. Han arbetar även med dataskydd och personuppgifter samt avtalsrätt och bolagsrätt. Kawin har lång erfarenhet av försäkringsområdet och har arbetat som jurist både hos försäkringsbolag och Finansinspektionen. Han har särskilt stor erfarenhet av hantering av regelverk, försäkringsjuridik och bolagsjuridik. Han håller utbildningar främst inom försäkringsrätt och dataskydd, t.ex. hos Svenska Försäkringsföreningen.

Annika Lindqvist

Projektledare, Svenska Försäkringsföreningen