Hem, villa och fritidshusförsäkringsseminariet

Mötesplatsen för dig som arbetar med hem-, villa- och fritidshusförsäkringar!

Under en heldag får du ta del av de mest högaktuella inom hem-, villa- och fritidshusförsäkring. Bland annat får du lyssna på Fredrik Reinfeldt som presenterar Trygghetskommissionen slutrapporter. Vad kom dom fram till och vilka är deras rekommendationer?

Under dagen kommer du även att få ta del av hur hållbar skadereglering går till. Vad kännetecknar hållbar skadereglering i dagens samhälle där konsumtion är något man tar för givet. Vi kommer även att ta del av Jan Olsson enorma kunskap vad avser bedrägerier idag och vad man ser eventuellt kan komma i framtiden.

09.00 – 09.10 | Seminariet öppnas

Håkan Franzén, Produktexpert Hus-, Hem- och Båtförsäkring, Trygg-Hansa

09.10 – 10.10 |Programpunkt under framtagande

10.10 – 11.00 | Grannsamverkan

Att grannar i bostadsområden går samman och skapar Grannsamverkan, blir allt vanligare. Det finns i dag cirka 30 000 Grannsamverkansområden och bara under 2018 ökade dessa med cirka 2 000 områden. Polisen leder arbetet och bidrar med såväl kunskap som information för att minska antalet inbrott och även annan mängdbrottslighet i bostadsområdena. Metoden Grannsamverkan har nu utvärderats och rapporten var klar i början av 2019. Visar denna utvärdering samma fina resultat för Grannsamverkan som den tidigare mätningen, det vill säga att inbrotten sjunker med 25%?
Lina Nilsson, Rådgivningsexpert/Projektledare, Ordf. Grannsamverkan nationella gruppen, SSF Stöldskyddsföreningen

11.00 – 11.20 | Paus och Nätverkande

11.20 – 12.20 |  | Klimatförändringens effekter på försäkringsbranschen

En uppmätt höjning av medeltemperaturen i Sverige på ca 1˚C ger redan effekter på hem, villor och fritidshus. De främsta riskerna utifrån ett försäkringsperspektiv är häftiga skyfall och höjda havsvattennivåer, men även ökade luftfuktighet i kombination med högre medeltemperaturer samt värmeböljor får följder för byggnaders hållbarhet och människors hälsa och välmående. Vi tittar närmare på dessa risker och deras konsekvenser och får också en bild av hur försäkringsbranschen möter förändringarna. Existerande statistik blandas med blickar mot framtiden – år 2050, slutet mot seklet och därefter.

Anna Jonsson, expert vid Kunskapscentrum för klimatanpassning, SMHI
PhD och docent i tema Vatten och natur&samhälle vid Linköpigs universitet

12.20 – 13.10 | Lunch

13.10 – 14.00 |  Bedrägerier- Ett aldrig sinande problem

Att bedra människors godhet har alltid varit ett problem. Nya metoder för bedrägerier utvecklas ständigt och metoderna finner egentligen inga gränser. Vilka bedrägerihot pågår just nu och vilka ser man komma i framtiden?
Jan Olsson, Polismyndigheten, Nationellt bedrägericenter / NBC

14.00 – 14.30 | Hållbar skadereglering

Vi lever i en tid där vi har en tendens att slänga så snart något går sönder eller inte fungerar riktigt tillfredställande. Elektronikkedjornas festdag Black Friday, annonserar om att vi ska köpa en ännu bättre TV, än den vi redan har.  Människor i samhället köper och konsumerar produkter och tjänster efter begär och inte av behov. Beteendet påverkar självklart klimat och miljö. Det påverkar också försäkringsbolagen, eftersom många av dessa föremål omfattas av hemförsäkringen. Hur kan vi som försäkringsbolag på ett mer klimat- och miljösmart sätt påverka utvecklingen?

Jannike Hising, Miljöekonom och Rådgivare åt Naturskyddsföreningen för Bra Miljöval Försäkring

14.30 – 14.50 | Paus och Nätverkande

14.50 – 15.00 | Interaktivitet

15.00 - 15.45  | När krisen kommer – vad händer då?

Vad är egentligen en kris för det svenska samhället, och vem ska göra vad för att hantera den? Och vad är försäkringsbolagens roll i det hela? Pusslet är komplext, men inte omöjligt. Under en knapp timme ser vi över ansvarsfördelningen mellan individ, företag och myndigheter och belyser framgångsfaktorer för ett robust samhälle – för allas trygghet och vinning.

Elin RicharzVD och Seniorkonsult Practise Risk AB.

15.50 – 16.00 | Seminariet avslutas

Moderator