Vi har bytt kundsystem. Om du upplever problem med att logga in eller anmäla dig till någon utbildning, vänligen e-mejla oss på info@forsakringsforeningen.se så hjälper vi dig!

Gruppförsäkringsseminariet

Mötesplatsen för dig som arbetar med gruppförsäkringar

Ett seminarium för dig som arbetar med gruppförsäkring – jurist, produktansvarig, försäkringsförmedlare, kundtjänstansvarig eller anställd på marknads- och kommunikationsavdelningen samt beställare. Seminariet lyfter utmaningar och frågeställningar inom gruppförsäkring och får dem belysta ur olika vinklar. Under seminariet ges utrymme för frågor och diskussioner.

09.00–09.10 | Inledning av moderator

Stefan Pärsson, VD, Svenska Försäkringsföreningen

09.10–09.50 | Olycksfallsförsäkring anpassad till distansarbete

Arbetsskadeförsäkringen TFA har många anställda. Denna gäller vid den normala arbetsplatsen och den normala resan till och från arbetet. Men det som var normalt före pandemin ser helt annorlunda ut nu och kommer troligtvis att se annorlunda ut även efter pandemin. Hur kan man säkerställa att de anställda har en bra försäkring som gäller oavsett arbetsplats? Vad täcker TFA och vad måste kompletteras? Här har vissa bolag redan legat i framkant och tagit fram nya produkter.

Lena Wiklund, Compliance ansvarig/Marknadsansvarig, Nordeuropa Liv & Hälsa AB

09.50–10.30 | Distansarbetets utmaningar för anställda och arbetsgivare

Branschen har snabbt fått anpassa sig till möten på distans där köksbord, strykbrädor och soffor har tagit över kontorsmöblernas roll. Hur påverkas vi av distansarbete – hur säkerställer man medarbetarnas arbetsmiljö, sociala behov och undviker/märker av ohälsa? Ser Certico någon koppling till distansarbete som orsak till sjukanmälningar?

10.30–10.50 | Paus och nätverkande

10.50–12.00 | Digitaliserad vård på framkant

Hälsokostnaderna för pandemin ökar dramatiskt för varje dag som går. Pandemin tvingar fram nya digitala lösningar i allt snabbare takt, och en fortsatt digitalisering av vården kan skapa förutsättningar att i realtid upptäcka sjukdomsmönster för hela befolkningen. Det ger en mer anpassad och mer tillgänglig vård samtidigt som det hjälper till att utveckla både produkter och verksamhet, säger Euro Accident. Vad säger övriga aktörer?

Emma Hultgren, Produktchef, Euro Accident

12.00–13.00 | Lunch

13.00–13.50 | Hur fungerar sjukvårdsförsäkringen i våra nordiska grannländer?

Antal anställda med privat sjukvårdsförsäkring skiljer sig rejält åt mellan våra länder. Vad beror detta på? Hur skiljer det vad gäller offentlig vård mellan länderna? Många företag efterfrågar en produkt som passar till sina anställda i samtliga länder.

Vidar Arnulf , Grundare, Vertikal Helse

13.50–14.20 | Vilka trender ser vi redan nu i pandemins spår?

Vilka gruppförsäkringar efterfrågar konsumenten främst och hur har det förändrats under det senaste året? Vad anses påverka det ökade intresset kring försäkringar? Många är mer medvetna om sin hälsa och börjar se över sina befintliga försäkringsskydd.

14.20–14.40 | Paus och nätverkande

14.40–15.20 | IDD & Compliance

Har kundmöten på distans lett till brister vad gäller IDD och compliance? Det är lite oklart vad som gäller kring rådgivning kring liv och sak och när man får sälja vad som tex mäklare inom sak eller liv.

Isabella Hugosson, Advokat/partner, Dahlgren & Partners

15.20–15.50 | Branschen står sig stark

Många försäljningssiffror har tappat i pandemins spår men beroende på bransch så har tvärtom många i stället ökat sin omsättning. Den samlade bedömningen är att de svenska försäkringsföretagen har klarat hanteringen av pandemin väl. Försäkrings­företagen har kunnat upprätthålla verksamheten och fullgöra sina åtaganden gentemot försäkringstagarna. De har gynnats av att de kommit långt med digitalisering av verksamheten, till exempel inom försäljning och skadereglering. Hur har gruppförsäkringar stått sig?

15.50–16.00 | Avslutning och sammanfattning av seminariet

Moderator