SFF Event: Förstå dem som inte liknar dig själv

Föreläsning av Sahar Almashta om hur du undviker kulturkrockar i kundmötet

De senaste åren har många nya svenskar anlänt. Det finns ett stort behov av att nå ut med information om vikten av att ha ett bra grundskydd i form av bland annat en hemförsäkring och personförsäkring. Men hur når vi denna målgrupp så att de är medvetna om vikten av att ha ett bra försäkringsskydd i Sverige?

Få konkreta råd, verktyg, tankar och idéer om hur du undviker kulturkrockar både i kundmötet och i din kommunikation.

Innehåll

Hur är det att komma till Sverige?

Den som kommer till Sverige från ett annat land har ofta varit med om en omtumlande resa. Man får del av en personlig berättelse av hur det kan vara att komma till Sverige som är världens mest sekulariserade och organiserade land och möta den svenska kulturen. Det handlar om saknad till det man lämnat men också krockar och nya möjligheter till samverkan i det nya samhället. Här berör vi den kulturella kontexten, dvs. hur individens liv styrs av sina tidigare kulturella erfarenheter. Vidare belyser vi de kulturella egenskaper som kan råda i vissa kulturer och som skiljer sig mest från svenska kulturen. Här berättar Sahar Almaschta om krockar, utmaningar och förluster.

Vad kan vi göra?

En del av eventet levererar konkreta råd och verktyg för vad man kan göra samt hur man kan bemöta och förhålla sig till det man ser och upplever i mötet med människor från andra bakgrunder. Föreläsaren ger exempel på typiska situationer och vardagliga möten mellan kulturer där utmaningar kan ta sig i uttryck. Föreläsaren presenterar olika praktiska verktyg som både ökar förståelsen för ”den andre” och underlättar hanteringen av dessa situationer.

Praktisk information

Du kan välja att delta digitalt eller på plats i Stockholm under seminariet. Detta väljer du i anmälan. Lokal för deltagande på plats är:

Finlandshuset Konferens
Snickarbacken 4
111 39 Stockholm

Om föreläsaren

Sahar Almashta

Sahar Almashta har under senaste tio åren arbetat som integrationsrådgivare, föredragshållare och konsult för företag och myndigheter i frågor som berör kulturmöten, integration, rekrytering, personalfrågor och affärsutveckling som är kopplad till aktuell samhällsutveckling.

Sahar är arkitekt, poddare och författare och har levt i tre olika kulturer. Hon är född 1960 i Babylon och bor i Sverige sedan 1989. Hennes arbete har vunnit priser från Röda Korset och Region Stockholm för innovation och arbetet mot rasism och främlingsfientlighet.

Om SFF Event

SFF Event är mötesplatsen för dig i försäkringsbranschen. Genom våra frukost- och kvällsföreläsningar får du inspiration, kompetensutveckling och framför allt en mötesplats där du träffar branschkollegor från olika företag för erfarenhetsutbyte och nätverkande. SFF Event är kostnadsfritt för personliga medlemmar och anställda på Svenska Försäkringsföreningens medlemsföretag. Välkommen!