Webbinarium: Från metaversum till AI-revolutionen – vad väntar runt hörnet?

Omvärldsspanaren Nicklas Hermansson synar 2500 nyheter och rapporter varje vecka – nu delar han med sig av trenderna och fenomenen som formar framtiden.

Det går fort nu. Enligt kalendern är året 2023, men somliga hävdar att vi har åkt tio år framåt i tiden. Detta eftersom vi tvingades applicera ny teknik i våra liv under pandemin när samhället förändrades från grunden. De senaste årens torktumlare har även resulterat i en YOLO-ekonomi där mottot är att du bara lever en gång – och inte alls måste leva som du alltid gjort.

Sedan dess har världen fått uppleva två paradigmskiften. Ifjol började vi prata om ett metversum där det fysiska och digitala livet sömlöst ska smälta samman. Flera av världens största företag satsade alla sina kort på att försöka äga den nya verkligheten. Facebook bytte till och med namn till Meta. Sen kom AI-revolutionen och ritade om kartan totalt.

I skrivande stund automatiseras världen i realtid framför våra ögon – med konsekvensen att hundratals miljoner människor kommer att förlora sina jobb de närmsta åren. Därför är det inte så förvånande att 41 procent av världens arbetare funderar på att säga upp sig – och hela 50 procent är sugna på att byta bransch. Men till vad? Enligt Institute for the Future har 85 procent av framtidens yrken inte uppfunnits ännu. Så vad väntar runt hörnet? Vilka nutida trender och fenomen formar framtiden? Vilka är framtidens superkrafter – och framför allt: hur får man dem?

Om föreläsaren

Nicklas Hermansson

Mediepionjären Nicklas Hermansson var med och förvandlade Aftonbladet till en digital förebild världen över innan han blev kreativ chef på en av världens mest prisbelönta Brand Studios. 2022 grundade han mediehuset och omvärldstjänsten NomoFomo (No More of Missing Out), vars omtalade nyhetsbrev utsågs till en av Sveriges främsta tidskrifter – redan år 1.

Dessutom är Nicklas framtidsspanare i SVT, tidningarna Chef och Dagens Media, samt i en av Sveriges största aktualitetsspoddar; ”The Daily Messiah”. Varje vecka synar han 2500 nyheter, trender, studier och uppfinningar för att förstå vart världen är på väg – och nu vill han dela med sig av guldkornen till dig.